logo
This is Photoshop's version of Lorem Ipsum. Proin gravida nibh vel velit auctor aliquet. Aenean sollicitudin, lorem quis bibendum auctornisi elit consequat
Latest Posts
+387648592568
info@GOtravel.com
Top
 

Tren del Ciment

Turisme industrial

Tren del Ciment

per person

Adreça: Oficina de Turisme de La Pobla de Lillet
Telèfon: 932041041
Web: www.trendelciment.cat

Facebook: trendelciment
Instagram: trendelciment
Twitter: fgc_trenciment

Es tracta d’una línia històrica que unia l’antiga fàbrica de ciment Asland de Castellar de n’Hug amb Guardiola de Berguedà, punt d’ inici de la línia del ferrocarril de via estreta cap a Berga i Manresa.

El trajecte de l’antic Tren del Ciment, que dura aproximadament 20 minuts, el realitza una locomotora dièsel amb quatre cotxes que tenen una capacitat per a 25 viatgers cadascun. Té un recorregut de 3,5 quilòmetres i para a 4 estacions:

La Pobla de Lillet

A l’antiga estació de la Pobla de Lillet, inici del nostre recorregut, podeu gaudir d’una visita a l’exposició “Ferrocarrils secundaris, industrials i turístics a la vall del Llobregat”, que us ofereix una presa de contacte amb els elements més representatius de l’època dels carrilets i dels trens miners i industrials de la vall.

La Pobla Centre

La Pobla de Lillet té un ampli ventall d’atractius turístics: el Pont Vell, el pont més antic que actualment travessa el riu Llobregat; el Casc Antic; la dotzena de fonts que hi ha repartides per tota la població; l’Església de Santa Maria de Lillet; el Monestir romànic de Santa Maria de Lillet, construït al segle IX; la Rotonda de Sant Miquel, una esglesiola romànica de planta circular.

Aquesta és l’estació ideal per fer un passeig pel poble, fer un mos en algun dels bars i restaurants i endur-vos cap a casa algun producte del comerç local.

 

Jardins Artigas

Els Jardins de Ca l’Artigas són uns jardins de tipus naturalista, amb pedra, aigua i vegetació i van ser dissenyats a principis del segle XX per l’arquitecte Antoni Gaudí.

L’arquitecte havia arribat a la Pobla de Lillet per projectar el Xalet del Catllaràs on s’allotjarien els enginyers de les mines de carbó situades a la mateixa serra i que s’utilitzarien per proveir els forns de la fàbrica de ciment Asland que s’estava construint al Clot del Moro. Durant la seva estada a la Pobla, Gaudi va allotjar-se a casa dels Artigas i en agraïment per l’hospitalitat rebuda, projectà per a la família uns jardins just al darrere de la seva fàbrica: els Jardins Artigas.

Construïts a redós del riu Llobregat, els Jardins Artigas formen un conjunt de gran valor arquitectònic immers en un espai natural de relleu agrest i salvatge. La glorieta, el pont dels arcs, la cascada, la gruta, les figures del bestiari i la remor de l’aigua ens acompanyen mentre passegem per aquest bocí de natura decorada.

 

Clot del Moro / Museu del Ciment / La Cantina

La fàbrica de ciment Asland, situada al paratge del Clot del Moro, al municipi de Castellar de n’Hug, es va tancar l’any 1975. Les restes avui encara visibles posen de manifest l’espectacularitat d’un dels conjunts fabrils més increïbles de la industrialització catalana, emmarcat en un singular entorn natural.

La fàbrica és un impressionant edifici modernista per la utilització de voltes catalanes i estructures de ferro forjat i es construí de forma esglaonada de manera que es pogués aprofitar la força de la gravetat en el procés de fabricació del ciment.

Des de fa uns anys la fàbrica s’ha convertit en el Museu del Ciment Asland de Castellar de n’Hug, seu del Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya (MNACTEC), on el visitant a través del centre d’interpretació i d’un itinerari per les galeries i els grans espais industrials que resten en ruïnes, descobrirà els orígens d’aquesta fàbrica i del ciment pòrtland.

Per a més informació i concertar visites, podem visitar la pàgina web del Museu del Ciment, enviar un correu electrònic a museuciment@mnactec.cat o bé trucar al telèfon 938 257 037.

  • Serveis inclosos
    Tren del Ciment
    Televisió
    S’accepten animals d’ajuda / assistència
  • Serveis no inclosos
    S’accepten animals domèstics
    Terrassa
    Telèfon
    Ascensor
    Rentadora / bugaderia
    Saló de convencions
    Spa
    Llar de foc
    Barbacoa
    Parc infantil
    Jardí / zona verda
    Zona Wifi
    Aire condicionat
    Calefacció
    Assecador
    Planxa
    PIscina
    Pàrquing propi
    Lloc cèntric
    Servei esmorzar i dinar o sopar
    Accés persones amb mobilitat reduïda
    Pagament amb targeta de crèdit
    Bar / Cafeteria
    Servei esmorzar

LOCALITZACIÓ

Tren del Ciment - Oficina de Turisme

 
 

Recuperat el juliol del 2005 com a carrilet turístic, fa un recorregut pel passat industrial i cultural de la Vall de Lillet.

El carrilet com el coneixem els poblatans, va ser el més petit dels ferrocarrils d'ús públic que tingué l'Estat Espanyol, doncs la seva amplada de via tenia 60 centímetres. Fou construït per la Companyia General d'Asfalts i Pòrtland "Asland" pel transport de ciment de la fàbrica del Clot del Moro.

El seu recorregut s'iniciava a la mateixa fàbrica i anava fins a Guardiola de Berguedà, allà enllaçava amb els Ferrocarrils Catalans, on es feien els transbords tant de ciment com de mercaderies diverses. Els primers anys, el ferrocarril servia només pel transport de la fàbrica, però a partir de l'1 d'agost de 1914 va començar a prestar servei públic de viatgers.

El seu recorregut tenia 11 quilòmetres, la major part de la via discorria al costat de la carretera de La Pobla a Guardiola, quasi íntegrament al llarg de la Vall de Lillet i tenint el Llobregat com a company de viatge. Hi havia cinc estacions: Guardiola, Riutort-Gabarrós, la Pobla-Apartador, la Pobla de Lillet i Clot del Moro.

Els seus primers anys van ser de servei exclusiu de la fàbrica, durant els anys vint i següents dècades, el carrilet va prestar un servei inestimable a la comarca de l'Alt Berguedà fent-la sortir del seu tradicional aïllament i oferint una sortida a les seves produccions industrials.

Als anys vint i en la immediata postguerra viurà el seu millor moment.

El dia 14 d'octubre de 1963 va fer el seu últim viatge, però de totes maneres potser aquell no seria el darrer alè del Carrilet, ja que  l'1 de juliol de 2005 es va tornar a posar en funcionament, reconstruint una part de l'antic traçat del ferrocarril.

El recorregut d'una singular bellesa, és de 3,2 quilòmetres, sortint de l'antiga estació de l'empalme "La Pobla de Lillet" passant pel municipi de la Pobla de Lillet, els Jardins Artigas i acabant a les instal·lacions del Clot del Moro.

   

Història del Ferrocarril turístic de l'Alt Llobregat